Mise okřídlený lev: První Čech se chystá obletět svět

Redakce

Při příležitosti stého výročí vzniku ČSR se český aviatik Roman Kramařík vydá na ojedinělý let. Dne 25. července odstartuje z letiště Točná, aby s malým letounem OK-TGM obletěl zeměkouli.

Historicky první samostatný český oblet zeměkoule povede východním směrem přes Bělehrad, Perský záliv, Indii, Thajsko, Taiwan, Japonsko, Tichý oceán, USA, Azorské ostrovy a Velkou Británii zpět do České republiky. Očekávaný návrat je 8. září do Letňan, během konání oblíbeného Dne Letiště, který se uskuteční ve spolupráci s Českým rozhlasem Dvojka.

“Zvolili jsme právě tuto trať, aby mi na cestě pomáhal zadní vítr. Nejnáročnější na celém projektu je však jeho příprava. Mimo Evropu je skoro všude potřeba získat složitá povolení. Na mnoha letištích také není možné doplnit palivo, protože motor OK-TGM nelétá na běžné palivo pro tryskové motory, ale na vysokooktanový a nízko olovnatý letecký benzín. Do některých zastávek je nutné tento benzín zvlášť dopravovat,” popisuje Roman Kramařík.

Podporu plánování letu a získání všech povolení pro realizaci této mise bude zajišťovat tým specialistů letového dispečinku ABS Jets. „Z pohledu plánování letu nás čeká několik zajímavých destinací. Klíčové bude přeletět Pacifik a získat povolení v zemích arabského poloostrova. Pak také přistání v jihovýchodní Asii s tímto typem letounu bude výzvou. S obdobnými misemi ale už máme zkušenosti, a tak jsme připraveni tento let podpořit, zvlášť když se jedná o událost spojenou s historií naší země,“ uvedl Michal Pazourek, ředitel pozemního provozu ABS Jets.

Pilotně bude nejsložitější průlet přes Indii, protože bude tou dobou vrcholit jihozápadní monzun. Proto je v plánu řada zastávek a rezerv, kdy bude Roman vyčkávat na vhodné a bezpečné počasí. Fyziologicky a psychicky budou nejnáročnější dlouhé přelety oceánů, kde nejsou žádná záložní letiště pro případ selhání některého ze systémů. Letadlo je ale po důkladné údržbě ve skvělé kondici, takže riziko je minimální.

Během své cesty Roman Kramařík přeletí 3 kontinenty a 3 oceány. Uletí přibližně 37 000 kilometrů a v kokpitu stráví téměř150hodin. Pokud jeho plánovaný let, který je náročný také finančně, chcete podpořit, můžete si v rámci sbírky na crowdfundingovém portálu HitHit koupit třeba jen maličkost, jakou je klíčenka či tričko, nebo přispět více a získat vyhlídkový či akrobatický let.

Veřejnost bude mít zajištěný přístup na letiště Točná při odletu i na letiště Letňany při příletu. V průběhu letu pak bude možné sledovat dění živě na webu a sociálních sítích. Během cesty bude Roman mapovat početné české stopy, které naši předkové i současní krajané ve světě zanechali. O průběhu letu a českých stopách ve světě pak vznikne cestopisná kniha.

“Mise okřídlený lev je nejen moje osobní výzva, ale také bych jejím prostřednictvím rád doma i ve světě připomenul věhlas českého letectví a jeho význam v historii i současnosti České republiky,” říká Roman Kramařík.

Více se můžete dozvědět na:

okridlenylev.cz

a na sociálních sítích:

twitter.com/OkridlenyLev

facebook.com/okridlenylev

a na HitHitu:

hithit.cz/okridlenylev

O pilotovi:

Roman Kramařík létá od roku 1989. Nejraději na kluzácích, ale také akrobacii. V roce 2008 se stal mistrem republiky v letecké akrobacii (v kategorii Sportsman). Je sice držitelem průkazu obchodního pilota, ale živí se jako advokát. Mimo jiné je jedním ze zakladatelů populárního právnického portálu obczan.cz a autorem řady přednášek a publikací.

O letadle:

Cessna P210N vyrobená v roce 1979. Má nový motor Continental TSIO 520 o výkonu 315 koní, vyrobený v roce 2018. Jedná se o jednomotorový šestimístný kovový hornoplošník americké značky Cessna. Má přetlakovou kabinu, zasouvací podvozek a odmrazování na všech plochách.

Letová podpora mise:

ABS Jets, a.s. – provozovatel business jetů