V Indy vyhraje ten, kdo nejvíc zariskuje, říká Petr Kopfstein

Redakce

Red Bull Air Race míří do Spojených států amerických, kde se uskuteční poslední dva závody tohoto ročníku. První z nich je na programu už tento víkend – 6. a 7. října se bude létat na legendárním motoristickém okruhu v Indianapolis. „Rozhodovat bude netradiční vertikální manévr. Uspěje v něm ten, kdo půjde na hranu diskvalifikace, ale přitom ji nepřekročí,“ říká Petr Kopfstein.

Při minulém závodu v Rakousku se Teamu Spielberg konečně podařilo protrhnout smůlu, která ho provázela celou sezonu – ve Vídeňském Novém Městě vybojoval páté místo a v celkovém pořadí poskočil na desátou příčku. Na dostřel je však i daleko lepším pozicím! „Pokud bychom bojovali o páté místo i v dalších dvou závodech, bylo by to fantastické. Víme, že s naším letadlem patříme výš,“ říká Petr.

O další úspěch bude létat v USA. Okruh v Indianapolis patří k ikonickým místům světového motorismu. Pravidelně hostí závod Indy 500 a do svých kalendářů ho zařazují i série NASCAR či Formule 1. Málokdo ale ví, že už od svého vzniku je okruh v Indianě spojený také s letectvím. Dřív než automobily a motocykly tu totiž závodily horkovzdušné balóny. A už v roce 1909 se zde uskutečnil Aviation Week, jehož součástí byly závody letadel odehrávající se nízko nad drahou.

„Bohatá motoristická historie je v Indianapolis cítit na každém kroku. Mají tu velké muzeum. A celý okruh voní spáleným olejem a benzínem. I když v letadlech nelétáme stejnou trasu jako auta, tak tu atmosféru vnímáme,“ říká Petr Kopfstein.

Na hraně diskvalifikace

Jaká trať ho nad Indianapolis Motor Speedway čeká? „Stejná jako v minulém roce. Takže všichni už víme, jakou letět linii, abychom byli co nejrychlejší. Osobně mám radši nové tratě, protože se nám většinou podaří rychle analyzovat, jaká trajektorie letu je optimální, čímž získáváme výhodu,“ říká karlovarský pilot.

Americká trať má dvě specifika – prvním je statický start, který piloti letos poprvé zažili až při minulém závodu v Rakousku, druhým pak netradiční vertikální manévr, který končí pravotočivou zatáčkou. „To jsou faktory, které ovlivní celý závod. Při statickém startu je velmi důležité najít správné nastavení motoru. Ve vertikálním manévru se bude lámat chleba – rozhodne, jak těsně se dokážeme přiblížit hranici pro penaltu nebo diskvalifikaci, aniž bychom ji překročili,“ vysvětluje Petr.

Nahlédnout do zákulisí seriálu Red Bull Air Race můžete na kanálech FB.com/18kopfstein a www.instagram.com/petrkopfstein.

Sobotní kvalifikace startuje ve 22.00 SEČ, nedělní závod začíná v 19 hodin. Celý program můžete v přímém přenosu sledovat na www.redbullairrace.com. ČT Sport odvysílá záznam závodu v neděli ve 21.10 hodin.