Po každoroční vývojářské konferenci WWDC 2025 se Apple v oblasti umělé inteligence stal terčem výrazné kritiky. Kalifornský gigant na ni reaguje rychle, ale poměrně nestandardním způsobem. Do kin vysílá svůj první filmový trhák, který aktuálně atakuje hranici 300 milionů USD v tržbách. Cena akcií společnosti se momentálně nachází v korekci o 20 % oproti historickému maximu – dočkáme se jeho překonání?
Budoucnost Apple TV+
Z finančního hlediska se filmu podařilo zazářit hned během prvního víkendu, kdy tržby dosáhly 144 milionů USD. Celkově lze ale říci, že tato produkce je součástí širší strategie zaměřené na růst projektu Apple TV+, který byl po delší dobu vnímán spíše jako nákladný vedlejší projekt.
Filmový byznys je strukturálně zařazen v divizi služeb Applu, ke které se vyjádřil i její šéf Eddy Cue se slovy: „Aby filmový průmysl mohl i nadále dosahovat výjimečných výsledků, je pochopitelně nutná ziskovost.“ Lze tedy očekávat, že Apple, posílený úspěchem F1, bude i nadále bojovat o pozornost diváků na filmových plátnech. Zároveň je však důležité podotknout, že v rámci segmentu služeb je filmová tvorba stále jen menší složkou.
Apple a umělá inteligence
Na druhé straně je hlavním kamenem úrazu pokrok v oblasti umělé inteligence. Tento fenomén, který již nyní formuje podnikatelské prostředí i mimo technologický sektor, je pro Apple nepochybně klíčovým motorem dalšího růstu. Investoři a fanoušci značky by však už rádi viděli víc než jen Siri, která umí říct, jaké je venku počasí.
Představitelé společnosti si tento tlak uvědomují, o čemž svědčí například přísliby řady inovací. Během výše zmíněné konference však místo očekávaného představení konkrétních funkcí došlo maximálně k jejich odložení na rok 2026. Negativním faktorem, který se promítá do budoucnosti Applu, je i konkurence, která v oblasti AI disponuje výrazně vyspělejšími technologiemi a investicemi do špičkových odborníků.
Možná změna strategie
Vznikající rizika aktuálně otevírají prostor pro možné získání externí AI technologie, což by ale znamenalo zásadní odklon od jednoho z hlavních pilířů filozofie Tima Cooka – vlastnit veškeré klíčové technologie využívané v rámci ekosystému Applu. Takový krok by byl zároveň přiznáním nedostatečné konkurenceschopnosti vlastních řešení. Podle zpráv agentury Bloomberg Apple zvažuje partnerství se společnostmi jako OpenAI nebo Anthropic.
Čas běží, konkurence postupuje
Apple však musí jednat rychle. Je totiž zřejmé, že pokud si chce udržet pozici lídra v oblasti technologických inovací a nespadnout do role zastaralého hráče v porovnání s neustále se rozvíjejícími AI giganty, bude muset v dohledné době přinést konkrétní výsledky. Nemalým rizikem jsou pro Apple také investice konkurence do talentů z nejlepších startupů. Za zmínku stojí více než 14miliardová investice Marka Zuckerberga, generálního ředitele společnosti Meta, který mimo jiné najal šéfa firmy Scale AI Alexandera Wanga.
Navzdory problémům spojeným s rozvojem umělé inteligence slaví Apple momentálně úspěch v kinech se svým filmem F1. Apple TV+ a další divize společnosti představují bezesporu značný potenciál, ale investory v první řadě zajímají pokroky v oblasti umělé inteligence. Dokáže se Apple znovu zařadit mezi lídry oboru a určovat směr, nebo i nadále zůstane pozadu?
Anna Šuhajdová, předsedkyně představenstva CAPITAL MARKETS