Češi vyrazí na pomoc Chorvatsku. Turisté mohou ekonomiku země zachránit

Chorvatsko pro letošek očekává drastický 75% pokles příjmů z cestovního ruchu. Příjmy od zahraničních turistů přitom vloni překonaly rekordní úrovně posledních let, když překročily hranici 10 miliard eur. Podíl cestovního ruchu na chorvatském HDP je asi 20 %, uvádí se v analýze brokera CapitalPanda, který je aktivní ve střední Evropě, včetně Česka a Chorvatska.

“S ohledem na historická data i současnou situaci, kdy pandemie covid-19 zasáhla různé země rozdílně, považuje chorvatský turistický byznys za rozhodující, jak budou chtít léto strávit dovolenou zejména Němci, Slovinci, Rakušani a Češi,” komentoval očekávání Chorvatska Jozo Perić, hlavní analytik CapitalPanda.

Německo vloni představovalo s necelými 3 miliony turistů téměř čtvrtinu počtu zahraničních hostů. Česko v Top 10 počtu návštěvníků sice bylo vloni mírně v závěsu i za Velkou Británií nebo Itálií, ale díky lépe zvládnuté zdravotní krizi by se právě Česko mohlo stát novým silným zdrojem chorvatských příjmů z turismu. “Chorvatsko vnímá zprávy, jakou bylo například nedávné oznámení české železniční společnosti Regiojet. Ta přistoupila ke zvýšení počtu vlaků jezdících na trase Praha – Rijeka, když počátkem června prodala přibližně 4 tisíce jízdenek. Podle společnosti musel rezervační systém ihned po vydání jízdního řádu zpracovat rekordní objem rezervací,” soudí Jozo Perić.

Podle průzkumu, který provedla chorvatská obchodní komora v polovině dubna, 66 % chorvatských společností čelilo negativním dopadům koronaviru na jejich podnikání a 53 % oznámilo pokles zisků a výnosů. Největší ztráty utrpěly cestovní kanceláře a společnosti zabývající se ubytováním a stravováním.

I pro nadcházející měsíce je cestovní ruch ze všech odvětví nejpesimističtější. 92 % chorvatských cestovních kanceláří očekává negativní dlouhodobé dopady na své podnikání.

“Vzhledem k tomu, že nastalá hospodářská situace není srovnatelná dokonce ani s válkou, kterou Chorvatsko zažilo na počátku 90. let, je nemožné přesněji předpovědět, jak bude letošní turistická sezóna vypadat,” doplnil Jozo Perić z CapitalPanda.