Filip Hieke: 90. léta jsou pro mě synonymem světa surfařů

Redakce

Legendární sendvič slaví 50 let. Český a slovenský McDonald’s požádal pětici umělců, aby vytvořili návrh věnovaný BicMacu a módě uplynulých pěti dekád.Tričko Filipa Hiekeho v motivu 90. let nese motiv inspirovaný surfaři. Oni a život kolem nich jsou podle něj symbolem, který po otevření Česka světu pronikl téměř všude.

Co pro tebe znamená móda?

Tato otázka je dost často používaná a dá se na ní pokaždé odpovědět jinak, z jiného pohledu nebo v jiném kontextu. Móda je pro mě z jedné strany moje práce, můj obor, který jsem vystudoval a který mě živí. Také je to způsob  komunikace a prezentace skrze další lidi, kteří ji nosí. Dokážu se v ní realizovat nebo výtvarně vyjádřit.

Kam by tvoje móda měla dál směřovat?

Chci dělat módu kvalitní a nápaditou. Aby se z ní nestala jen stereotypní součást života každého z nás. Rád bych zažil dobu, ve které by se zase stala běžnou zakázková tvorba – a to nejen společenského, ale i denního oděvu.

Jak vnímáš 90. léta? Je to pro tebe jen vyprávění rodičů?

Záleží z jakého úhlu pohledu. Samozřejmě jsem v 90tých letech nefungoval jako pracující člověk, který podniká, řeší problémy nebo cestuje, ale velmi jasně si je pamatuji jako plnohodnotné devadesátkové dítě, které si užívalo seriály, reklamy a život oproštěný od nepříjemných povinností.

Takže téma ohlédnutí do minulosti tě bavilo?

O to víc! Líbilo se mi, že se můžu takovému tématu věnovat a zpracovat ho. Dívám se do minulosti běžně, ať už v rámci tématu trička pro McDonald’s nebo i jindy. Často.

Co tě při tvorbě inspirovalo?

Když jsem si rozkryl co pro mě obecně znamenají 90. léta, tak jsem hledal konkrétnější zdroj inspirace a tím se stali surfaři a život kolem nich v té době. Tím, že se hodně otevřel svět, tak se sem dostala vlna nových věcí, sportů, značek, filmů… Mám pocit, že motiv surfování se objevil skoro všude – v seriálech, na hračkách, na mikinách. Určitě je svým způsobem ikonický.

Takže došlo obrazně na prolézání skříní s poklady na půdě a rozvinování dávných plakátů?

Určitě! Pokud mám ztvárnit dané téma nebo z něj vyjít, vždy musím nejdříve pochopit a nastudovat jeho estetiku, principy, barevnost a vše kolem. Neumím si představit, že hned sednu ke stolu a začnu kreslit tričko z devadesátek.

Došlo při inspiraci i na zkoušení samotného oslavence?

Ano. Bylo zajímavé, že na první společné schůzce jsme se bavili o BigMacu jako o ikonickém produktu, který přesto spousta lidí nikdy neochutnalo a já byl jedním z nich.




Tagy: