V Česku roste zájem o rostlinné potraviny ve sportovní výživě

Rostlinný protein a ingredience jako hrachové, rýžové nebo bramborové proteiny oslovují stále více české spotřebitele, kteří se zajímají o produkty sportovní výživy. Vedle již lety ověřeného izolátu syrovátkového proteinu vidí jako nejlákavější rostlinný, sójový, rýžový, pšeničný, bramborový, hrachový a konopný protein. Z příchutí vede čokoláda, vanilka, malina a tropické ovoce. Dále preferují především produkty s nízkým či žádným obsahem cukru a ty na zvýšení energie. Vyplývá to z říjnového průzkumu FMCG Gurus pro společnost ProVeg Česko, který se zaměřoval na preference pravidelných konzumentů sportovní výživy.

Rostlinné bílkoviny: pestrá strava a různé příchutě
Z průzkumu vyplynulo, že by výrobci potravin, kteří chtějí zavést nové produkty nebo zvýšit prodej těch stávajících, měli nadále pokračovat ve vzdělávání spotřebitelů a informovat je o různých výhodách, které jejich rostlinné produkty mohou přinést. Při zavádění nových proteinových produktů rostlinného původu je stěžejní spotřebitele zaujmout na základě jejich preferencí. Z průzkumu FMCG Gurus vyšly vedle syrovátkového proteinu (69 %) jako atraktivní rostlinný protein (68 %), sójový protein (68 %), rýžový protein (60 %), pšeničný protein (63 %), bramborový protein (57 %), hrachový protein (46 %), a konopný protein (48 %).

Za nejatraktivnější příchutě pro produkty sportovní výživy respondenti považují tyto: čokoláda (82 %), vanilka (71 %), malina (63 %), tropické ovoce (61 %), pomeranč (61 %), citron (60 %) a cola (60 %). Nejméně atraktivními příchutěmi byly cola (29 %), jahoda (28 %), borůvka (28 %), jablko (27 %) a limonáda (27 %).

Sdělení pro výrobce potravin je jasné. Češi chtějí ve svých funkčních potravinách rozmanitost a rostlinné ingredience,“ říká Martin Ranninger, ředitel ProVeg Česko. „Megatrend rostlinných potravin poháněný rostoucí spotřebitelskou poptávkou je dobře vidět v kategoriích s veganským masem a mléčnými výrobky. V jiných kategoriích vidíme spoustu nevyužitého potenciálu,“ doplňuje Ranninger.

Foto: ProVeg Česko

Informovaní spotřebitelé: nároky, faktory a překážky
Při nákupu potravin a nápojů spotřebitelé a spotřebitelky vyhledávají různé druhy informací. U produktů sportovní výživy vnímají jako lákavá tato tvrzení: nízký/žádný cukr (70 %), zvýšení energie (69 %), vysoký obsah vlákniny (68 %), obsahuje probiotika (67 %), vysoký obsah bílkovin (66 %), na rostlinné bázi (65 %), s vysokým obsahem vitamínů (60 %), s nízkým/žádným obsahem laktózy (41 %) a zvyšující pocit sytosti (40 %). Pokud jde o zdravotní tvrzení, nejatraktivnější jsou tato: pomáhá zlepšit zdravé trávení (71 %), pomáhá zvýšit energii (59 %), pomáhá nabírat svaly (63 %), pomáhá zlepšovat zdraví srdce (57 %), pomáhá zlepšovat imunitu (69 %), pomáhá s hubnutím (52 %), pomáhá uspokojit hlad (58 %).

Další oblastí, kterou by mohli výrobci zvážit, je certifikace produktů sportovní výživy některou z ochranných známek zaručující čistě rostlinné složení. To potvrzují i výsledky nedávného spotřebitelského průzkumu švýcarské společnosti V-Label, do kterého se zapojilo více než 23.000 respondentů po celém světě. “Při nákupu veganských nebo vegetariánských produktů preferuje 91 % dotázaných produkty s certifikátem, jako je V-Label, polovina z nich uvedla, že se pro takové produkty rozhodně rozhoduje. 79 % spotřebitelů a spotřebitelek po celém světě souhlasí s tím, že vědomě věnují více pozornosti produktům se symbolem V-Label a 61 % tvrdí, že aktivně hledají označení V-Label na obale,“ říká Jan Vanžura, Sales Manager ProVeg Česka. „Výrobci mohou těžit ze stávající důvěry spotřebitelů a spotřebitelek vůči ochranné známce V-Label a pomáhá jim vyniknout na přeplněných regálech supermarketů,” doplňuje Vanžura.

Jak se trefit do chutí Čechů a Češek?
Čím dál více spotřebitelů a spotřebitelek zaujímá proaktivnější a holistický přístup k dosažení dlouhodobého zdraví. Díky tomu roste poptávka po funkčních potravinách a produktech sportovní výživy. Nejen těmito tématy se zabýval webinář ProVeg Česko, kde se výrobci mimo jiné dozvěděli i to, jak se trefit do chutí Čechů a Češek a obohatit tak svou nabídku o. nové rostlinné produkty, které je osloví.




Tagy: