Brandon a Dylan? Zapomeňte. Překvapí vás, na co koukají dnešní teenageři

Redakce

Beverly Hills 902 10, Dawsonův svět nebo Buffy, přemožitelka upírů. Zatímco minulá generace teenagerů byla pro tvůrce seriálů oblíbenou cílovou skupinou, současná televizní nabídka jako by na mladé téměř zapomněla. Důvodem je jednak částečný odklon dospívajících od klasické televize, především se ale témata mladší a starší generace čím dál více prolínají.

Na nedostatek současné tvorby pro teenagery upozornili odborníci na letošním mezinárodním festivalu televizních a online seriálů SerialKiller. Zatímco čeští tvůrci se do rize teenagerských témat v posledních letech nepouštějí, nová vlna tohoto žánru pomalu přichází ze severu a západu. „Původní seriálová tvorba pro teenagery u nás neexistuje. Například HBO GO ale nedávno uvedla americký seriál Euforie. To je krásný příklad novodobé quality TV pro dospívající, který nadšeně (a možná trochu vyděšeně) sledují i rodiče,“ potvrzuje ředitelka festivalu a režisérka Kamila Zlatušková.

Místo kdysi oblíbeného tématu lásek mezi středoškoláky se do popředí seriálů, jako je Euforie, dostávají témata s přesahem napříč generacemi. Drogy, sex a také traumata spojená se sociálními sítěmi. Příkladem může být nedávný osmidílný thriller #martyisdead režiséra Pavla Soukupa, inspirovaný skutečnými případy kyberšikany, která stála život patnáctiletého Martina. Přestože má seriál mimo jiné šířit osvětu mezi dospívající, o čistokrevný teenagerovský seriál se nejedná. „Zajímala mě úskalí internetu a sociálních sítí. Zdánlivě se sice téma dotýká pouze teenagerů, ale jak seriál postupně ukazuje, netýká se tato problematika jen jich, ale také jejich rodičů,“ vysvětluje Soukup.

Klasika tady a teď

Měnící se přístup teenagerů k televizním pořadům se projevuje i na současné nabídce televizních stanic. Pořady určené přímo pro ně se v nabídce objevují jen zřídka. „U náctiletých diváků jsou oblíbené seriály jako Teorie velkého třesku, Jak jsem poznal vaši matku ale i starší klasiky jako Simpsonovi nebo Přátelé, které ale oslovují mnohem širší spektrum diváků,“ hodnotí vedoucí prodeje internetové televize Kuki Vladimír Tovarňák.

Upozorňuje také, že kromě samotného obsahu jsou současní teenageři náročnější také na způsob, jakým oblíbené seriály sledují. „Podle řady průzkumů klesá čas, který u televize tráví. Důležitý je pro ně totiž nejen obsah, ale také možnost sledovat vybraný pořad ve chvíli, kterou si sami právě určí. Díky tomu se nám daří toto publikum oslovovat novou Kuki, která umožňuje přizpůsobit vysílání vlastním potřebám. Tím se podobáme například platformám YouTube nebo Netflix, které jsou právě u mladých oblíbené,“ dodává Tovarňák.

Ekologie i komedie

Také televizní stanice se v současné době soustředí spíše na obsah otevřený širšímu spektru diváků. Potvrzuje to Kateřina Nehasilová ze společnosti Channels, pod níž mimo jiné spadá National Geographic. Právě u této stanice tvoří mladí ve věku 15-24 let pětinu diváků. „Nerozdělujeme pořady podle pohlaví, vzdělání, ani věku. Všichni si vyberou podle toho, jaké téma je baví a zajímá. A jsme rádi, že sledovanost našeho kanálu nám ukazuje, že je to správně. Ať už jde o pořady o zvířatech, dobrodružné, o vědě nebo ochraně životního prostředí. Právě toto téma je mezi náctiletými poslední dobou velmi oblíbené. Je skvělé, že mladým lidem není lhostejná příroda nebo historie,“ myslí si Nehasilová.

Na druhou stranu ale tito diváci nepohrdnou pořady lehčích žánrů, které nabízí například stanice Minimax. „Přestože dospívající jsou po dětech až naše sekundární cílová skupina, ve speciálních slotech jsou série naprogramovány tak, aby potěšily i jejich vkus. Většina mladších teenagerů jsou fanoušci komediálních seriálů jako Sláva králi Jelimánovi. Kromě toho jsou u nich velmi oblíbené akční a fantasy pořady,“ doplňuje Petra Zemínová ze společnosti AMC, pod kterou Minimax spadá.