Seznamte se: mcbess: francouzský ilustrátor, který si dělá srandu ze všeho

„Nikomu bych neradil stát se ilustrátorem,” říká francouzský umělec mcbess, který se proslavil jako… ilustrátor. Kromě prací pro korporace jako Nike, Jack Daniels, Deezer, Nissan nebo londýnské metro tvoří designy pro berlínskou streetwearovou značku The Dudes Factory.

V roce 2010 ji založili kamarádi z reklamní branže Heribert Willmerdinger a Arnaud Loix van Hooff, kteří vypustili přebytek nahromaděné kreativity ve vlastní firmě. Při hledání umělců narazili na mladého Francouze, jehož rukopis je uchvátil natolik, že se ho pokusili stáhnout z probíhajícího berlínského festivalu Pictoplasma, kam byl pozván jako jedna z hlavních hvězd.

Mcbess dlouho nepřemýšlel a z oficiální večeře s pořadateli a celebritami utekl na pivo. Se zakladateli Dudes si padl do noty a souhlasil, že zkusí navrhnout grafiku na trika, což se mu povedlo tak dobře, že dostal nabídku ke vstupu do firmy, které v průběhu let vtělil charakteristickou komiksovou image.

Narodil se jako Matthieu Bessudo v Cannes a vyrůstal v malém městečku nedaleko od moře. Zatímco jeho matka učila na prvním stupni, otec konstruoval družice. Nejdřív ho to táhlo k muzice. Osm let hrál na bicí, než zjistil, že jeho životní nástrojem bude kytara. I když vystupuje ve dvou kapelách, profi muzikantem se nestal – po ukončení lycea v se v roce 2002 dostal na slavnou multimediální školu Supinfocom v Arles, kde získal přezdívku mcbess od spolužáka, který ho chtěl odlišit od druhého Mathiea ve třídě. Během studia 3D animace si našel vlastní styl, který piloval spoluprací v několika ilustrátorských týmech. Ve světovém měřítku se proslavil absolvent svým filmem Sigg Jones, k němuž složil i hudbu. Jeho šestiminutový animák, který se točí kolem magických bot, inspiroval tvůrce animovaných reklam na obuv od Nike nebo Reeboku.

Po škole se přestěhoval do Londýna, kde se vydal na dráhu freelancera. Pracoval na komerčních zakázkách, ale čím dál častěji se vracel ke svým černobílým ilustracím a postupně se dopracoval k charakteristickému, na první pohled rozpoznatelnému rukopisu.

Jeho kresbu ovlivnily černobílé animované filmy animátora Maxe Fleischera, polsko-amerického filmaře židovského původu, který ve 30. letech vytvořil příběhy s okatou tanečnicí Betty Boop, Pepkem námořníkem nebo Spidermanem.

Pro mcbessovy postavy je typické, že mají končetiny bez zápěstí a kotníků, aniž by to někomu připadalo divné. Sám v jednom rozhovoru popsal, že jako většina mladých ilustrátorů kopíroval své oblíbené vzory tak dlouho, až mu došlo, že musí všechno zahodit a začít znovu.

Do svých rafinovaných kompozic propašoval odkazy na tradiční námořnické kérky, skateboarding, laciné dívky, muziku nebo jídlo. Kytarám, vinylům a zesilovačům sekundují burgery, oživlé lahve piva a panáky s bourbonem, tedy mnohé z toho, co mcbesse provází jeho bohatým bohémským životem. Příznačné je, že ve svých nápadech a hláškách nešetří nikoho včetně sama sebe. Nic mu není svaté a všechno vždycky otočí v nějaký vtip. Přesvědčit se o tom můžete v obchodě Black Box na Náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze, kde jeho designy uvidíte nejen na oblečení, ale také na nádobí, plakátech a dalších doplňcích. Více na www.neverenough.cz.

foto: mcbess




Tagy: