VR Group představila nové střelecké simulátory STING

Česká společnost VR Group, a.s.  která se zaměřuje na vývoj vojenských simulátorů, uvedla na trh dva nové střelecké simulátory řady STING. Oba modely umožňují trénovat práci se zbraní, taktiku i reakci na krizové situace v realistickém virtuálním prostředí. Díky tomu efektivně doplňují nedostatečné kapacity klasických střelnic i zvyšující se náklady na ostrou munici. Simulátory jsou velmi flexibilní, umožňují širokou variabilitu scénářů i detailní analýzu výkonu a využívají pneumatický systém zpětného rázu. Firma tak reaguje na nezbytnost modernizace, efektivity a bezpečnosti výcviku.

VR Group má nyní ve svém portfoliu dva typy nových střeleckých simulátorů: STING-SSR (Small Shooting Range) a STING-ISR (Indoor Shooting Range). První jmenovaný je primárně určen pro jednotlivce, kteří trénují práci se zbraní (přebíjení, míření, střelbu, řešení závad). Ten druhý slouží k výcviku těch, kteří si potřebují procvičit taktiku, rozhodování, spolupráci, týmovost a zvládání krizových situací. Při výcviku na simulátoru ISR se předpokládá, že střelec již ovládá práci se zbraní a je schopen se plně soustředit na samotnou misi. Oba simulátory výrazně šetří čas i logistiku, jelikož nevyžadují manipulaci se skutečnou municí, zdravotní zabezpečení ani technologickou přípravu střelnice.

Kapacity klasických střelnic jsou dlouhodobě nedostatečné. Jednotky z tohoto důvodu často nemají možnost trénovat tak často, jak výcvikové standardy Armády ČR nebo Policie ČR vyžadují. Souběžně navíc rostou náklady na ostrou munici, což omezuje rozsah praktických střeleb. Zejména nováčci a jednotky s vysokou rotací personálu při výcviku spotřebují značné množství munice. Simulátory sice ostrou střelbu nenahrazují, pouze doplňují, ale i tak díky nim lze výcvik realizovat se znatelně vyšší frekvencí a studenti tak nevypadnou ze cviku,“ komentuje aktuální stav Vít Ryška, ředitel VR Group.

Virtuální střelnice z řady STING umožňují výcvik jednotlivců i celých týmů, kterým nabízejí realistický, bezpečný a nízkonákladový výcvik. Instruktoři ve virtuálním prostředí mohou vytvářet libovolné scénáře, které se následně promítají na projekční plochu. Mezi ty klasické patří například vnitřní koridory s terči, venkovní plochy s různorodými objekty nebo detailně modelované vesnice plné ozbrojených útočníků, tanků, vozidel i civilistů. Střelcům takové simulace umožňují cvičit zásahy na různé typy terčů, přičemž lze měnit také podmínky prostředí. Mise tak mohou probíhat ve dne i v noci, za intenzivního deště, na sněhu nebo třeba v mlze.

Míření je základ, ale pro potřeby moderního výcviku to rozhodně nestačí. Proto je kladen větší důraz na rozhodování a taktiku. Simulátory dokážou generovat nepředvídatelné situace a hrozby, na které musí střelec okamžitě reagovat. V reálu by to samozřejmě často nebylo možné, protože řada takových prostředí není vůbec bezpečná. Instruktoři zároveň potřebují co nejpřesnější data: zajímá je reakční doba, stabilita úchopu zbraně, přesnost i průběh celé akce. Na simulátoru si o jednotlivých adeptech dokážou udělat komplexní obrázek, který je pro potřeby výcviku nedocenitelný,“ vysvětluje Ryška.

Během výcviku na simulátorech STING mají střelci k dispozici simulátory zbraní, které jsou vyrobeny na platformě reálných zbraní s implementovaným systémem TRS (Tetherless Recoil System). Jde o bezkabelový systém zpětného rázu, který adekvátně nahrazuje starší kabelové technologie a je vhodný pro trénink dynamiky, krytí i týmové spolupráce. Při simulaci zpětného rázu a cyklování závěru zbraně využívá stlačený plyn, obvykle oxid uhličitý, ve specifických případech stlačený vzduch. Zážitek ze střelby je prakticky k nerozeznání od ostré střelby, avšak bez rizik spojených s použitím ostré munice. Střelba je simulována laserovým paprskem, který je generován laserovým zářičem integrovaným do simulátoru zbraně. Umožňuje tak trénink přípravy na střelbu, samotné střelby, zamíření i dalších úkonů.

Výhodou našich nových simulátorů je detailní analýza výkonu. Systém vyhodnocuje rychlost reakce, přesnost, stabilitu míření i práci se spouští. Data jsou k dispozici okamžitě a instruktoři s nimi mohou dále pracovat. Takové informace je na reálné střelnici velmi obtížné získat. Díky tomu mohou přesně identifikovat a opravovat chyby jednotlivců i celých týmů. Ke komunikaci s velitelem využíváme umělou inteligenci, takže střelci trénují nejen střelecké dovednosti, ale také rychlé a přesné hlášení v reálném čase,“ podotýká Ivo Gamba, technický ředitel VR Group.

Společnost VR Group uvedením těchto nových simulátorů STING reaguje na sílící trend v ozbrojených složkách členských zemí NATO, jehož podstatou je větší zastoupení syntetického výcviku, který kombinuje realističnost a flexibilitu. Právě takové systémy jsou dnes běžnou součástí modernizačních plánů. VR Group je dlouhodobým dodavatelem výcvikových řešení pro Armádu ČR, ale své simulátory dodává i do zahraničí – do Evropy i do řady mimoevropských států.  Simulátory jsou navíc velmi užitečné pro zásahové týmy, u nichž aktuálně roste potřeba opakovaně procvičovat kritické scénáře typu aktivní střelec, vstup do budovy nebo zásah v civilním provozu.

Foto: VR Group