FÉR potravina už na škodlivá Éčka nestačí sama a spouští kampaň na Hithitu

Redakce

Nezisková organizace FÉR potravina, z.s. chce lidem poskytnout lepší aplikaci a více odborně ohodnocených potravin ve FÉR databázi. V kampani na Hithitu se obrací s prosbou o pomoc na zájemce o nešizené potraviny.

FÉR potravina, z.s. pomáhá lidem vyznat se v potravinách. Zejména v jejich kvalitě, složení a původu. Provozuje bezplatnou aplikaci FÉR potravina, která spotřebitelům pomáhá zjistit, jestli je potravina “FÉR” a zda neobsahuje například škodlivá Éčka nebo nepotřebné přísady.

Prostřednictvím crowdfundingové kampaně “S FÉR potravinou víš, co skutečně jíš!”  žádá o pomoc s financováním, aby mohla rozšířit databázi ohodnocených potravin ze současných 11 000 na 30 000. Ze současné aplikace FÉR potravina, která je doplňkem k webovému portálu www.ferpotravina.cz, by se pak mohl stát moderní a uživatelsky přívětivý pomocník při nákupu, který by měl zalistovanou většinu potravin na českém trhu.

Běžně předpokládáte, že jogurt je z mléka, uzenina z masa a marmeláda z ovoce? Většinou vás ani nenapadne, že by v jogurtu mohl být třeba bramborový škrob. Ten nemá žádnou chuť ani vůni a do určité míry nahrazuje základní surovinu (mléko/smetanu), aby výrobce ušetřil. „Díky naředění základní suroviny je ale potřeba potravinu dále upravit, řekněme vylepšit„. A proto přicházejí na řadu ochucovadla a další látky na zvýraznění chuti, barvy nebo vůně,“ říká Ing. Hana Střítecká, Ph.D., odborná garantka projektu FÉR potravina a ředitelka stejnojmenné neziskové organizace.

Stáhněte si aplikaci FÉR potravina a hned zjistíte, co přesně jste měli třeba dnes k snídani. Možná se budete divit.

Jak se vyhodnocuje, zda je potravina FÉR?

Potravina je hodnocena ve 3 kategoriích: značení potravin, jejich složení a bezpečnost. V každé kategorii získá výrobek za své vlastnosti kladné a záporné body. Výsledkem je tzv. skóre potraviny vzniklé součtem získaných bodů v jednotlivých kategoriích. Výsledek hodnocení potravin je vyjádřen barevným semaforovým značením. Výrobek může dostat -20 až +30 bodů, v závislosti na různých kategoriích. Barvy jsou při hodnocení rozvrženy následovně: červená (pro výrobky s nízkým počtem bodů), oranžová (neutrální) a zelená (výrobky s vysokým počtem bodů).

Kampaň na Hithit.cz

FÉR potravina potřebuje vybrat 480 000 Kč, které se snaží získat prostřednictvím Hithitu. Vybrané peníze použije na rozšíření databáze odborně hodnocených potravin spojené s technickými úpravami systému na webu a modernizací mobilní aplikace. Ta je uživatelským nástrojem, který spotřebitelům pomáhá při výběru potravin ve smyslu „teď a tady“, tzn. v aktuálním čase přímo v supermarketu.

Pro všechny, kteří se rozhodnou tento projekt na Hithitu podpořit, připravila FÉR potravina ve spolupráci se svými partnery 30 tematických odměn. Dárci mohou vybírat např. z tematických balíčků, odborných analýz potravin nebo vzdělávacích akcí.

FÉR potravina, z.s.

Fér potravina je nezisková organizace, která už 9 let pomáhá lidem s orientací ve složení potravin. Jde jí hlavně o to, aby spotřebitelé poznali, které potraviny jsou “ošizené”, které neobsahují tolik hlavní složky a které jsou plné syntetických Éček. FÉR logem označuje ty potraviny, které jsou bez zbytečných aditiv, se známým původem a s vysokým obsahem základních složek, ze kterých by měly být vyrobeny.