Rekordní Black Friday přinesl prodeje v miliardách dolarů, ale obsah košíků se zmenšil

Listopadový nákupní šílenství známé jako Black Friday opět ukázalo svou sílu největší události roku, ale také poukázalo na změnu spotřebitelského chování. Online nakupování nahradilo typické dlouhé stání před obchody a tlačenice, aby si zákazníci zajistili, že získají vybrané zboží. Ačkoliv tržby dosáhly rekordních úrovní, za úspěchem nestojí jen slevy – zásadní vliv má i ekonomická situace v státech.

Meziroční zpomalení

Stejně jako každý rok se i letos američtí spotřebitelé těšili na poslední listopadové dny a na slevy, které se sebou přinášejí. Během období od čtvrtka do pondělí (27. 11. – 1. 12. 2025) dosáhly prodeje celkem 41,1 miliardy USD, což je meziroční změna o 7,7 %. Podle společnosti Adobe Analytics však jde o zpomalení, protože v minulém roce byly výdaje vyšší o více než 8 %. Navíc celkové prodeje byly nižší než odhady na úrovni téměř 44 miliard.

Tržby na historických maximech

Podle dat Adobe se během Černého pátku nejvíce online nákupů uskutečnilo mezi 10:00 až 14:00 tamního času, přičemž každou minutu se utratilo více než 12 milionů USD. Američané jen během jednoho dne utratili rekordních 11,8 miliardy USD, což představovalo nárůst o 9,1 % oproti minulému roku. K tomu je třeba přičíst více než 6 miliard USD utracených ve čtvrtek během Dne díkůvzdání. Na druhé straně tu máme i data firmy Salesforce, která odhaduje, že v pátek dosáhly tržby úrovně až 18 miliard USD. Je však třeba dodat, že jsou zde zahrnuty například i potraviny. V globálním měřítku by podle Salesforce mělo jít až o 79 miliard USD, zatímco e-commerce platforma Shopify zaznamenala globální tržby ve výši 6,2 miliardy USD. Nejzajímavějšími kategoriemi byly tradičně elektronika, herní konzole, domácí spotřebiče, hračky, oblečení a kosmetika. Nákupy však nekončí Černým pátkem a pokračují celý víkend až vyvrcholí v pondělí, které se nazývá Cyber Monday. Silné tržby neobešly ani tento den a dosáhly 14,25 miliardy USD.

Online dominuje, offline v pozadí

V posledních letech se do popředí stále více dostává online nakupování a tržby z něj jsou čím dál častěji vyšší než ty z kamenných prodejen. Podle Adobe tvořily online tržby více než polovinu z celkových prodejů. Jak uvádí CBS News, data analytiků z RetailNext ukázala, že v pátek klesla návštěvnost fyzických obchodů meziročně o 3,6 %, což je mírnější než 6% pokles během předchozích dnů. Podle vyjádření RetailNext stojí za poklesem změna času, kdy zákazníci nakupují, jejich způsob a cíl. MasterCard SpendingPulse navíc vykázal více než 10% růst online prodejů ve srovnání s necelým 2% růstem offline obchodů. Kromě pohodlí pomáhá e-shopům také zavádění umělé inteligence (AI), díky níž jsou nákupy jednodušší a rychlejší. O jejím pozitivním vlivu hovoří i Adobe, jehož výsledky ukázaly, že návštěvnost stránek využívajících AI meziročně vzrostla o 805 %, zatímco Salesforce uvádí, že využití modelů umělé inteligence se podílelo na globálních tržbách až 14 miliardami USD. V pondělí návštěvnost takových e-shopů vzrostla o 670 %.

Ekonomické výzvy brzdí utrácení

Na první pohled by se mohlo zdát, že si Američané mohou dovolit utrácet více, ale realita je o něco jiná. USA trápí několik ekonomických problémů, jako je nezaměstnanost, která byla v září na čtyřletém maximu, nízká spotřebitelská důvěra, 3% roční míra inflace a o 7 % vyšší ceny v obchodech. Tyto ukazatele jsou úzce spojeny s celní politikou. Na druhou stranu je třeba říci, že mzdy zůstávají silné. Podle Reuters byly slevy i letos vysoké, ale vyšší cenovky snížily jejich ,,efekt‘‘. Američané nakoupili méně zboží – o 2 % na transakci ve srovnání s rokem 2024 a také počet objednávek klesl o 1 %. Kombinace těchto faktorů spolu se slevami vede k vyššímu zájmu o krátkodobé půjčky nebo možnost ,,kup teď, plať později‘‘. Zajímavé bude sledovat i údaje v příštím roce, po skončení sváteční sezóny. Národní maloobchodní federace odhaduje, že během posledních dvou měsíců roku utratí Američané až 1 bilion USD, což by však znamenalo zpomalení. V roce 2024 bylo tempo růstu na úrovni 4,3 %, ale letos by to mělo být 4,2 %.[1]

Evropský Černý pátek nejen v pátek

Zatímco v USA trvá tento slevový festival pouze pět dní, v Evropě se prodejci snaží přilákat zákazníky mnohem dříve, zvýhodněné ceny trvají déle a plakáty Black Friday střídají až ty vánoční. Například značky Tommy Hilfiger, GUESS a další začaly se slevami už na konci října, stejně jako GAP, který nabízí zlevněné zboží až do Vánoc. Během tohoto období musí značky kromě správného nastavení strategií a načasování sledovat také trendy, aby dokázaly zlevnit ta správná produkty. Podle firmy Retviews mezi ně patří například peněženky, kabelky, džíny a riflové bundy. Výprodeje se navíc netýkají pouze samotných prodejců — zvýšené vytížení zaznamenávají také doručovací společnosti. Například německá DHL podle své tiskové zprávy zpracovala během jednoho dne nejvíce balíků v historii — 12,4 milionu kusů. Pro srovnání: v běžný den DHL zpracuje jen 6,7 milionu zásilek.

Diana Fatiková, analytička InvestaGo

[1] Výhledová prohlášení vycházejí z předpokladů a aktuálních očekávání, která mohou být nepřesná, nebo z aktuálního ekonomického prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. Zahrnují rizika a další nejistoty, které se dají obtížně předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v jakýchkoliv výhledových prohlášeních.