S ředkvičkami si při vaření můžete vyhrát, možností je mnoho

Profilový obrázek

Ředkvičky sice seženete po celý rok, ale teď na jaře jsou určitě nejchutnější. Jejich krásná červená barva, šťavnatost, jemně štiplavá chuť a neodolatelné křupnutí z nich dělá oblíbené suroviny jarní kuchyně.

Ředkvičky pochází ze Středomoří. U nás se objevily v druhé polovině 18. století. Dnes je najdete na každé druhé zahrádce a neexistuje snad člověk, který by je nikdy neochutnal.

Kde koupit čerstvé ředkvičky

Pokud si vlastní ředkvičky pěstovat nemůžete, nezoufejte, koupit je nyní můžete jak na farmářských trzích, tak v supermarketu. Například obchody sítě Tesco je odebírají stejně jako i další sezónní ovoce a zeleninu od lokálních farmářů na úkor dovozu a vy tak máte jistotu, že si dopřáváte tu nejčerstvější zeleninu z našich luhů a hájů.

Syrové ředkvičky

Ředkvičky se jí nejčastěji syrové. Někdo je přikusuje ke chlebu namazanému máslem nebo třeba tvarohovou pomazánkou, jiný jimi zpestří zeleninový salát nebo míchaná vajíčka. Skvěle se hodí také do krabího salátu s kukuřicí.

Tepelné zpracování

Málokdo ale o ředkvičkách ví, že se dají také tepelně zpracovat. Zkuste je třeba orestovat na másle nebo opéct, tepelnou úpravou změknou a zesládnou. Takto upravené se hodí k masu nebo do teplého zeleninového salátu.

Rady a tipy

Pokud vám vadí štiplavost a pálivost ředkviček, není nic jednoduššího, než bulvičky oloupat nebo tepelně upravit. Štiplavost zmírníte i tím, že je osolíte, necháte půl hodinky odležet a propláchnete studenou vodou. Nať ředkviček rozhodně nevyhazujte, můžete ji využít do domácího pesta, pomazánek, polévek nebo salátů. Používejte však jen čerstvé a sytě zelené listy beze skvrn.

Zdravotní přínos

Ředkvičky patří mezi suroviny, které přináší řadu zdravotních benefitů. Jsou vynikající při očistě střev a celého trávicího ústrojí, jelikož ničí škodlivé bakterie, viry a plísně. Kromě toho napomáhají ředit hleny, což ocení nejen marodi, ale také kuřáci. Ředkvičky obsahují vitamín C, B1, B2 a B6, betakaroten, železo, vápník, síru, draslík, hořčík, fosfor a další prospěšné látky.

Dokonalý recept

K jarnímu počasí a přicházející grilovací sezóně se skvěle hodí lehký bramborový salát s kapary, ředkvičkami a koprem.

K přípravě zdravého salátu budete potřebovat 800 gramů uvařených brambor, tři uvařená vejce, 100 gramů kapar v nálevu, svazek ředkviček, kelímek bílého jogurtu, lžíci dijonské hořčice, kopr, sůl a pepř.

Oloupejte brambory, nakrájejte je na kousky a vložte do mísy. Kapary přeceďte od nálevu a přidejte k bramborám. Ředkvičky nakrájejte na slabé plátky a také přidejte do mísy. Vše osolte a opepřete dle chuti, přidejte jogurt, hořčici a na kostičky nakrájená vejce. Důkladně promíchejte a podávejte ozdobené nasekaným koprem.

(foto: Tesco)